Boek Review: “Waarom feminisme goed is voor mannen” – Jens van Tricht

Afbeeldingsresultaat voor feminism men

© Jim Cooke

Als ik eerlijk ben, heb ik dit boek vooral meegenomen vanwege de cover. Ik vind dit één van de sterkste covers die ik al ooit gezien heb! Het jongetje dat zich zal moeten vormen naar het sterke, gespierde, agressieve mannelijke lichaam is erg confronterend. Ik zie het zelf ook in mijn persoonlijk als privé leven gebeuren. Als ik bijvoorbeeld denk aan mijn yogalessen: Ik geef gemiddeld aan 50 mensen yoga in de week waarvan aan… 3 mannen.  Yoga is voor veel mannen ‘te soft’ of ‘te vrouwelijk’ terwijl de eerste yogi’s jaren geleden uitsluitend mannen waren! Weer zo’n overduidelijk vooroordeel gecreëerd door een patriarchale maatschappij.  Ook in mijn individuele praktijk krijg ik, procentueel gezien, weinig mannen met stressklachten over de vloer en diegene die komen hebben vaak maanden, zelfs jaren gewacht om de stap te zetten. En zo kan ik nog honderden praktische voorbeelden geven net zoals iedereen die hier een beetje over nadenkt.

Ik zie zoveel zachte, gevoelige mannen die zich verstoppen achter hun stoere, agressieve harnas en ik vind het ronduit zielig voor hen want zij zitten vast, opgesloten door een patriarchale maatschappij. Een maatschappij die hen net, zoals het jongetje op de cover, gedwongen heeft om altijd sterk, moedig, gespierd… te zijn. Maar wat als de auteur van dit boek zegt dat feminisme mannen de kans geeft om uit dit harnas te stappen? Opent dit dan niet vele deuren voor zowel mannen als vrouwen? Mannen die denken dat het patriarchaat de oplossing is, zijn net de grootste gevangenen van dit systeem…

waarom feminisme goed is voor mannen

Afbeelding Bol.com

Ik las al verschillende boeken over feminisme vanuit een spirituele invalshoek, maar dit boek biedt mij voor de eerste keer ook de sociaal-maatschappelijke en politieke kant van feminisme aan.
Het is heel interessant om eindelijk een boek over dit thema te lezen vanuit een mannelijk standpunt. Want zoals Jens van Tricht zegt: “Aan de kant van de mannen emancipatie blijft het opvallend stil”. Hij toont ons hoe mannen zoveel te winnen hebben door het feminisme te omarmen terwijl de meeste mannen nog steeds het feminisme als ‘de vijand van de man(nelijkheid)’ beschouwen. Hij moedigt mannen (en vrouwen) aan om vooral MENS te zijn wat nog steeds niet evident blijkt te zijn in de 21e eeuw.

Dat van Tricht weet waarover hij spreekt, daar is geen discussie over mogelijk: Alles is enorm onderlegd en hij verwijst meermaals naar belangrijke naslagwerken die hij zowel tijdens als na zijn opleiding Vrouwenstudies aan de universiteit van Amsterdam bestudeerd heeft. Dat hij deze omzet naar begrijpelijke taal in combinatie met zijn persoonlijke kennis en ervaringen, maakt dat dit een zeer toegankelijk boek is. Het is vlot geschreven en maatschappelijk zo goed onderbouwd dat dit geen excuus mag vormen om het niet te lezen. Met zijn 160 pagina’s moet er zelfs niemand zeggen dat het boek te dik is 😉

Dit is zo’n boek dat verplichte lectuur zou moeten worden in de middelbare scholen.
Het is niet verwonderlijk dat dit boek genomineerd was voor de LangZullenWeLezen-trofee 2018.

Pluspunten: