Een Sensitieve Kerst: Hoe overleef ik de eindejaarsperiode als gevoelig persoon?

De eindejaarsperiode is en blijft voor velen (mezelf inclusief) één van de mooiste perioden van het jaar: veel gezelligheid en warmte, een mooie kerstboom in de huizen, lekker warm eten en drinken…

En toch is de eindejaarsperiode iedere keer één van de zwaardere perioden van het jaar als hooggevoelig persoon. Hoe komt dit?

  • Kerstmis en Nieuwjaar brengen extra emoties naar boven waar je op andere momenten van het jaar minder bij stilstaat: terugblik op voorbije jaar, angsten of bezorgdheden voor volgend jaar, stilstaan bij personen die er niet meer bij zijn, extra aandacht voor mensen die het minder hebben in deze periode…
  • Het zijn de donkerste dagen van het jaar: weinig zonlicht en vroeg donker. Hierdoor nemen we minder Vitamine D op wat effect heeft op ons zenuwstelsel en mentale gezondheid. Een Vitamine D tekort kan namelijk leiden tot depressieve gevoelens.
  • De vele (grote) sociale gelegenheden kunnen zorgen voor een hele hoop prikkels & stress. Velen vieren met vrienden en/of familie kerstavond, Kerstmis, oudejaarsavond en Nieuwjaar. Dit zijn maar liefst 4 grote gelegenheden op 1 week tijd. En velen doen tussendoor nog een (drukke) kerstmarkt erbij. Een hele boterham dus! Zeker wanneer jij dan nog instaat voor 1 of meerdere van deze gelegenheden.

stress kerstmis holidaystress

Je hoeft je dus totaal niet schuldig te voelen wanneer je merkt dat je niet deze hele periode de happy persoon die alles aankan bent.

Gelukkig zijn er verschillende manieren die ervoor kunnen zorgen dat je toch kunt genieten van deze warme en liefdevolle periode:

1. Maak keuzes en beleef een rustigere kerstperiode:

4 of 5 gelegenheden op 1 week tijd… Moet dit echt? Natuurlijk wordt dit wel een beetje van ons verwacht maar als je er nu deugd van hebt gewoon op je gemakje thuis te blijven op dat moment op je eentje of met je gezinnetje, wie kan jou dan verplichten om toch alles te moeten doen? Enkele suggesties:

– Zie je er tegen op naar een drukke party te gaan op oudejaarsavond? Er zijn fantastische alternatieven: een gezellige spelletjesavond thuis, organisaties die op oudjaar een heel rustige overgang doen waar gezelligheid centraal staat, een nachtelijke natuurwandeling waarbij je de lichtjes kunt bewonderen of gewoon een chille filmavond met pizza… Doe gewoon wat jij het liefst op dat moment wilt doen. Met een beetje creativiteit kan je toch een aangename avond/nacht hebben zonder de nodige drukte.

– Werk met potluck: In plaats dat 1 iemand voor ALLES moet zorgen kan iedereen iets meebrengen: de ene zorgt voor de drank, de andere voor het dessert, iemand bij wie het kan doorgaan… Dan valt de druk niet allemaal op 1 persoon en heeft iedereen een goed gevoel door actief geholpen te hebben.

– Spreek op een later moment af om Nieuwjaar te vieren. Op 1 januari zijn sowieso vele mensen ‘knock-out’ dus door dit bijvoorbeeld 1 weekje te verleggen kan die druk al wat verminderen of zelfs wegvallen.

2. Neem extra tijd voor jezelf!

Jezelf af en toe terugtrekken kan een groot verschil maken voor je mentale gezondheid. Meditatie kan hierbij een handig hulpmiddel zijn. Doe bijvoorbeeld een boommeditatie of een speciale dankbaarheidsmeditatie op eindejaar (zie puntje 4). Dit hoeft niet heel lang te duren om daar toch een groot effect uit te halen. Het geeft je lichaam en geest extra veerkracht om alles tot een goed einde te brengen.

3. Ga, ondanks het koude weer, naar buiten:

Doe een heerlijke natuurwandeling en let erop hoe stil de natuur is… Dit is de stilste periode van de natuur in het jaar. Neem deze stilte op in je lichaam en geest zodat je deze rust de volgende uren en dagen mag blijven ervaren. Daarnaast neem je verse zuurstof en energie op van de planten en bomen. Dit zorgt ervoor dat vermoeidheid drastisch vermindert.

4. Schrijf het voorbije jaar van je af:

Komen oude emoties terug boven? Schrijf dan je zorgen, angsten en verdriet af op papier. Deze kan je dan ritueel verbranden, hiermee toon je aan dat je het loslaat.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je denkt aan de mooie dingen van het voorbije jaar: Schrijf alles op waar je DANKBAAR voor bent. Wat heeft het afgelopen jaar mij voor moois gegeven? Dit kan je voor jezelf houden of delen met je omgeving. Het is belangrijk dat we ook leren stilstaan bij de zaken die ons vreugde gegeven hebben, hier houden we namelijk een positief gevoel aan over! 🙂

5.Laat je emoties (letterlijk) stromen:

Voel je jezelf extra emotioneel? Laat deze gevoelens dan stromen. Huilen kan echt heel erg opluchten, ook al weet je niet altijd waarom je precies huilt… Dit is totaal niet erg en zelfs heel normaal. Voel je dat je emoties er net niet uitgeraken? Kijk dan naar een emotionele (kerst)film (bijvoorbeeld: “It’s a wonderful life”, tranen verzekerd!), luister naar prachtige (kerst)muziek, kijk naar foto’s van het voorbije jaar… Huilen is helend en het is jammer dat dit door velen nog als iets negatiefs gezien wordt. Het werkt erg bevrijdend en opluchtend. Haal de zakdoeken maar boven!

Dit zijn enkele van mijn tips om de kerst- en eindejaarsperiode zo goed mogelijk door te komen! Heb je zelf suggesties, ervaringen of vragen hierover. Laat gerust een reactie achter!

Ik wens jullie allen een warm en vredevol eindejaar toe!

kerstmis

2 gedachtes over “Een Sensitieve Kerst: Hoe overleef ik de eindejaarsperiode als gevoelig persoon?

  1. Flaurence. Ke. ,ik heb je hele blog gelezen ik vond je reeds een super lief keppeke maar nu groei je nog. Proficiat zoveel zachtheid. liefde en wijsheid. Je bent een bouwsteen voor een betere wereld. Gogogogogog liefs. Mieke

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s